söndag 30 september 2012

post-mässa

Det är mörkt, och ute regnar det. Jag tuggar hallonbåtar, lyssnar på musik och försöker smälta intrycken efter Bokmässoveckoslutet. Låta de intryck som bara består av sorl, ljus, färger och former rinna av, medan intrycken av ord som uttalats och människor jag kramat blir tydligare.

Jag tyckte om mässan, mer än jag trodde jag skulle göra. Brukar ha svårt för gigantiska folksamlingar och överdriven kommersialisering av litteratur. Men jag tyckte mässan här i Göteborg trots allt hade något av en värme, och jag är definitivt glad över att jag bestämde mig för att köpa seminariekort. Det gav möjlighet till andningshål och vilopaus från vimlet, plus att jag fick höra flera intressanta saker. 

Särskilt två seminarier snurrar kvar i huvudet: Jonas Gardell och den ofattbara smärta hans nya bok rymmer, och så Nina Björks antikapitalism som tilltalar mig oerhört. Jag känner igen mig i mycket av hennes tankar, men känner att jag måste kontemplera över det lite mera innan jag kan skriva ett vettigt inlägg. Nyfikna eller oinsatta (till vilka jag fortfarande räknar mig) kan börja med att läsa här och här.

Jag köpte hela sju böcker, inser jag både roat och lite förskräckt. Överraskande nog bara en roman (Gardell). Annars blev det lyriska essäer, reflekterande essäer, en poetik, en litteraturvetenskaplig avhandling och en debattbok. Kanske lika bra att vädret för veckan som kommer ser ut så här:


Ska också i övrigt bli skönt att återhämta sig efter förra veckans intensiva pluggande och helgens mässhäng och festligheter, även om det var väldigt fint. Jag har förresten hoppat av en av mina kurser, och det känns som det bästa beslutet någonsin. Men även det ska få ett separat inlägg tror jag, lite senare.

Nu ska jag fortsätta smälta intryck. I morgon bitti träffar jag Foucault igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar