söndag 7 oktober 2012

Femveckorsrapporten

I dag har jag bott i Göteborg i fem veckor.

Jag trivs här. Det känns skönt att kunna säga det och faktiskt känna att det är sant. "Känna" förresten... vissa svenska egenheter är tydligen omöjliga att inte smittas av. Här "känner" man snarare än "tycker". Vilket gör att jag konstaterat att jag lätt låter mer kritisk än jag kanske menar i seminariesammanhang eftersom jag fortfarande "tycker" saker. Samtidigt hävdar jag att det är något befriande i att säga saker som de är, och inte vira in dem i så vansinnigt många lager bomull som folk här tenderar att göra.
Trevlig kan man ju vara ändå, tänker jag mig.


I något skede hann det bli höst.


Sedan senaste blogginlägget har det varit mysiga dagar med diverse kalas och trevliga människomöten (jag lärde känna en författare i spårvagnen på torsdag, hur ofta händer sådant?). Har till och med kommit lite i gång med mina skrivprojekt igen, mycket tack vare inspirerande vistelser på bokkaféer och i skrivarkollektiv. Det skulle bara så otroligt gärna få finnas mer tid, för allt! Men det hör väl till läxorna man lär sig retligt långsamt: att den där tiden inte finns om man inte tar den. Så jag försöker ta den. En tugga i taget.

Sedan finns det ju mycket annat som det är roligt att ha tid för också, som att föra inspirerande och nördiga diskussioner om konsumtionsvanor och identitet, vilket jag pysslat med över lunch denna soliga söndag tillsammans med min Göteborgsgästande Stockholmsvän. Fungerade som väckarklocka mot dåsigheten som följde på lite för få sovtimmar efter gårdagskvällens fina fest. Nu hoppas jag den dåsigheten håller sig borta några timmar till så jag också hinner plugga lite.

Den här låten väntade på mig i e-posten när jag vaknade i dag, det gjorde mig glad. Kände att det nog var i den stilen dagen skulle fortsätta, och startade grooveshark-radiostationen med den som utgångspunkt. Ett bra tips om man vill ha en feel-good-söndagsstämning!



Den här veckan blir det rätt mycket fokus på studier igen. Men av en mycket trevlig orsak: jag ska få Finlandsbesök nästa lördag av en av mina bästaste vänner! Och då vore det trevligt att inte vara superupptagen av jobb.
Nu måste jag bara klura ut var jag skulle kunna hitta en någorlunda billig gästmadrass före det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar