Efter sju månader i Göteborg är jag fortfarande en lantis
som fascineras av den tillfälliga, ofrivilliga fysiska närheten till främmande
människor som en spårvagnstur för med sig. Lukter och röster jag inte kan
påverka. Oromantiskt, men ganska fint.
På gatan är det öppnare, med rum för avstånd. Jag känner
sällan igen någon. Undantagen är de som alltid
sitter där, i gathörnen, utanför butikerna. Påbyltade illasittande kläder, med
en skrynklig pappmugg från McDonalds framför sig. De sitter alltid där, mitt i
gatubilden, och samtidigt så gott som osynliga.
”Tigger gör den som är utan rätt”, formulerar författaren Sara Stridsberg i ett radioprogram. Att
be sin chef om löneförhöjning är inte att tigga, det är att förhandla. Den som
tigger har ingenting att förhandla med. Jag tror det är den utsattheten som gör
det så obekvämt att se tiggare på gatan. Att de faktiskt inte har någonting.
Därför tänker man sig gärna att verksamheten är kriminell,
att pengarna som tiggarna får in går till en maffia. Då finns ett motiv som man
kan genomskåda. Annars finns bara en ekande, desperat fattigdom. Människor som
sitter på gatan som en sista utväg, utan några andra motiv än att överleva.
När DN i en reportageserie om tiggare i Stockholm intervjuar
politiker är det ingen som rent ut uppmanar folk att ge pengar åt tiggare. ”Det
måste var och en avgöra själv” är det stående svaret. Följt av ”de borde kunna
hjälpas på annat sätt”. Och visst, det är ju självklart. De borde inte ha
behövt hamna på gatan över huvud taget.
Men nu sitter de där, och vad ska vi göra? Vi som går förbi
dem varje dag. Vi kan prata om att det är hemskt, att politikerna måste göra
något, att vi inte vill ha ett sådant här samhälle. Men det är ju vi som är
samhället. Och så länge vi går förbi tiggarna på gatan utan att se dem,
mumlande mantrat vet-inte-vart-pengarna-går-fattigdom-inte-mitt-fel kan vi inte
räkna med att ”samhället” ska förändras heller.
Jag lånar en formulering av Sara Stridsberg igen: varje gång
vi går förbi en tiggare godkänner vi den rådande situationen. Att vissa går
fria medan andra är bundna till trottoaren. Om vi däremot stannar för att ge
ett mynt handlar det om mycket mer än en ekonomisk transaktion. Att ge några
cent eller kronor till en tiggare varje dag skulle inte ens märkas i de flestas
plånbok.
Det som märks är situationen som uppstår. Jag stannar, gräver
i väskan efter pengar, böjer mig ner, möter en blick. Det handlar inte om att
uppmuntra tiggeri som verksamhet, utan om att fysiskt erkänna att situationen
inte är vad den borde vara. Om att erkänna min egen skuld och mitt ansvar. För
det är ju inte så att den enas välmående är utan koppling till den andras
misär. Sambanden må vara globala, men de finns där. Som en ofrivillig
gemenskap, mycket större än den i spårvagnen, men desto mer akut.
En femkrona kommer inte att hjälpa en människa ur misären.
Jag kan inte vara säker på att den inte går till brottslighet eller
människohandel. Men det samma gäller sorgligt nog varje gång jag köper kläder
eller elektronik. Situationen vid McDonalds-muggen handlar emellertid om något
annat.
Det att jag stannar till, avbryter min vardag ens för en
halv minut, gör något som inte direkt får mig att känna mig ädel utan snarare
ledsen, fungerar som ett återkommande vaccin mot apatin. Jag känner obehaget i
magen, släpper fram det istället för att döva det.
De som tigger må ha vilken nationalitet som helst, fattigdom
är ändå inte något som kommer utifrån. Den skapas genom det sätt vi sköter
samhället i dag. Att böja sig ner med en slant till dem som redan ligger är en
påminnelse. Och en början.
Publicerad i Åbo Underrättelser den 29 mars 2013.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar